Framgångsrika varumärken har en viktig sak gemensam; de är angelägna att vårda och berätta sin historia – Storytelling. Historier som gör det komplicerade gripbart och lättare att sätta in i ett större sammanhang. Ju tydligare och noggrannare man berättar en historia desto mindre luckor blir det för vår kvicka hjärna att fylla ut med egna idéer och gissningar. Här är ett exempel som är cirka 400 år gammalt.
Inse vikten av dokumentation
William Shakespeare föddes i Stratford-upon-Avon år 1564. Under sitt korta 52-åriga liv som dramatiker, poet och skådespelare ligger han bakom 37 dramer, 154 sonetter och ett antal dikter, förutom ett antal förlorade verk som man inte ha någon riktig koll på. Problemet var att William själv inte var så ivrig med att skriva ner manus. Det var mer samlingar av noteringar och texter i en ganska lös form. Han och övriga skådespelare i den ensemble han jobbade i kunde ju sitt manus utantill. Varför då jobba med att skriva ner krångliga manus med struliga gåspennor? När Shakespear dog år 1616 insåg hans vänner och skådespelare att det kokta fläsket var stekt, båset var tomt och kon hade sinat. Om de inte snabbt samlar ihop alla lösa manuskript och anteckningar och får ner ord och handling på papper, kommer livsverket att gå förlorat. Sagt och gjort. Sju år efter hans död var 36 av Shakespears 37 samlade dramer räddade till eftervärlden.
Behåll grundidé, tillåt variationer
Det kollegorna John Heminge och Henry Condell gjorde – skriva ner och bevara historien och inte lita på den muntliga traditionen – är ett skolexempel på corporate storytelling. Tack vare en tydlig berättelse och ett detaljerat originalmanus har ett drama som Romeo & Julia kunnat tolkas och spelas i över 400 år. I helt olika tidsåldrar och med helt skilda influenser än de som härskade i England på 1600-talet. Det intressanta är att grundidén och huvuddramat aldrig gått förlorad. Baz Luhrmann tolkar Romeo & Julia på sitt sätt 1996 i en Hongkongaction och 39 år innan det skriver Leonard Bernstein ihop braksuccén West Side Story. Ursprungsmanuset har gjort det möjligt för människor i alla tider att förstå och göra samma sak, fast på ett nytt sätt – spelat upp det eviga kärleksdramat i takt med tid och omständigheter. Hur hade Romeo & Julia berättats om man bara hade litat till en muntlig tradition?
Gör det på riktigt
Lärdomen för varje företag och organisation är att från början vara noga med att definiera sitt varumärke; sin vision och mission. Att göra det på riktigtLika tydliga måste det vara med att förklara grunder och tillämpning av kärnvärden och de värderingar företaget står för: en inspirerande och intressant grundhistoria som lever vidare över tid, tål att leva och anpassas till den rådande verjkligheten. Den behåller sin grund och sin plattform men kan byta skepnad utan att tappa det väsentliga innehållet. Varför? Jo för att den hela tiden är autentisk och vilar på den plattform som företagsidén bygger på. Att äga sitt varumärke är att vara först med att dokumentera det, att tala ur skägget och våga tillåta att det lever och utvecklas. En modell som funkat i minst 400 år.