SCPGREY Göteborg

Uppdrag: SCPGrey, en av Göteborgs största reklambyråer led av en tydlig slagsida; beroendet av en enda stor kund. Volvo stod sedan mer än två decennier för lejonparten av byråns totala omsättning. Utan Volvo skulle byrån helt enkelt försvinna. Men hade inte med nog energi och kraft satsat på newbizz och andra typer av kunder. Inte […]

Till inlägget

Koll på din hjärna del I.

  Din hjärna har 100 miljarder hjärnceller och bortåt 3000 kopplingar per hjärncell. Med dina 10 miljarder aktiva neuroner som var och en har 20 000 kopplingar äger du fler kopplingar i knoppen än det finns stjärnor i universum. Den består av 70 procent vatten och nöjer sig med syre och socker för att funka. […]

Till inlägget

Varumärkesstrategi enligt Romeo & Julia.

Framgångsrika varumärken har en viktig sak gemensam; de är angelägna att vårda och berätta sin historia – Storytelling. Historier som gör det komplicerade gripbart och lättare att sätta in i ett större sammanhang. Ju tydligare och noggrannare man berättar en historia desto mindre luckor blir det för vår kvicka hjärna att fylla ut med egna […]

Till inlägget

Dagnelidkliniken

Uppdrag: Den privatägda tandvårdsklinken är en av Europas mest framstående. Stort tekniskt kunnande och mycket hög kompetens kombineras med ett varmt, personligt och engagerat mottagande. Av patienter har mottagningen mer liknats vid ett tandvårds-SPA än tandvårdsklinik. Trots det rådde ett starkt behov av att skapa tydlighet i varumärket och sätta en varumärkesplattform utifrån ett välanalyserat […]

Till inlägget

WH Servicebolagen

Uppdrag: Företaget består av sex enskilda, starka hantverksföretag som jobbar under ett och samma namn: WH Servicebolagen. Behov av en större samsyn om samarbetsformer och framtid var uttalad. Organisationen behövde också definiera den gemensamma kulturen och dess varumärke. Insikt: En oenig, splittrad och delvis omotiverad ledningsgrupp bidrog till en accelererad otydlighet nedåt i organisationen. Resultat: […]

Till inlägget

Sagaform

Uppdrag: Väck liv i ett slumrande varumärke med ett Bäst före datum och en organisation som tappat sin identitet och stolthet. Skapa en samlande faktor som gör att Sagaform uppträder tydligare på marknaden och blir attraktivare hos åf och mer angeläget bland köpare.  Insikt: Behovet av medarbetare med en positiv självbild är vitalt för att […]

Till inlägget

STS – Student Travel School

Uppdrag: Det familjeägda företaget har varit extremt framgångsrikt och skött alla marknadsaktiviteter via sitt inhouse sedan starten 1959. Men ny tid med ny tidens utmaningar krävde förändringar på flera plan som man inte förmådda att genomföra på egen hand. Insikt: Företagets historiska framgångsfaktorer höll inte längre. Ny tid, nya konsumentbeteenden och ny konkurrenssituation krävde ett […]

Till inlägget

Dina beslut styrs av dina känslor

Maurice Allais fick Nobellpris i ekonomi 1988. Ett av hans stora bidrag till oss andra är det som kallas ”Allais Paradox” I korthet säger den ”Ju större risk och mer komplexa beslut vi måste fatta desto mer låter vi känslorna fälla avgörandet”. Vi ska se vad det innebär. Du är oförutsägbar och opålitlig – Du och […]

Till inlägget